Actueel

  • 1 februari 2020

    Verenigingsdag 11 maart 2020

    Lees meer…

  • 1 februari 2020

    Agenda regiobijeenkomsten 2019-2020

    Lees meer…

  • 1 februari 2020

    Visitatiestudiedag

    Lees meer…

  • 10 september 2019

    Toekomstperspectief voor thuiszitters of bijna-thuiszitters

    Lees meer…

  • 9 september 2019

    BPS Academie aanbod 2019-2020

    Lees meer…

Train de TOP-trainer – onderpresteerders weer in beweging | VO


Type aanbod

Extern aanbod

Datum en tijd

Staan vast

School/organisatie

Bureau Joost

Contactpersoon

Coördinator BPS Academie, info@bpsacademie.nl

Thema

Onderwijs en leren | Zorg en begeleiding

Onderwerpen

  • Achtergrondinformatie over hoogbegaafdheid en onderpresteren
  • Herkennen hoogbegaafden en onderpresteerders
  • Docenten leren om (hoog)begaafde onderpresteerders een TOP-training te geven (een training om onderpresterende leerlingen weer te motiveren om voor school inspanningen te leveren)
  • Gesprekstechnieken, gewoonten, mindset, uitstelgedrag
  • Training voor ouders van onderpresterende leerlingen die een TOP-training volgen

Beschrijving

Train de TOP-trainer is een praktische training waarin docenten leren om in gesprek te komen en te blijven met onderpresterende leerlingen. De docenten leren de leerlingen om zelf inzicht te krijgen in hun functioneren en zij helpen de leerlingen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun schoolwerk. Het werkt! Als de ouders van de deelnemers een parallelle training van twee avonden volgen is het effect nog groter.

Wat levert het op

  • Herkennen en signaleren van (hoog)-begaafde onderpresteerders
  • Begrip voor de ‘overlevingsstrategie’ van onderpresterende leerlingen.
  • Vaardigheden en materialen kunnen inzetten
  • Een TOP-training kunnen geven aan een groepje (hoog-)begaafde onderpresterende leerlingen met als resultaat dat onderpresterende leerlingen weer in beweging komen en hogere cijfers halen. Daarnaast verandert de TTT de stijl van lesgeven: meer gericht op open contact met leerlingen.

 

Doelgroep en eisen

Docenten, leerlingbegeleiders en schoolleiders. Van de deelnemers wordt het volgende verwacht:

  • nieuwsgierig zijn naar het waarom van het onderpresteren
  • open staan voor een andere, meer open benadering van de leerlingen
  • willen dat onderpresterende leerlingen hun talenten kunnen ontplooien
  • enthousiast zijn om met deze leerlingen aan het werk te gaan
  • bereidheid om naast 5 dagdelen van 3,5 uur 20 uur studietijd te besteden aan de training
  • bereidheid om gedurende 20 uur een groepje van ca. 6 onderpresterende leerlingen 8x te begeleiden

Omvang

5 dagdelen van elk 3,5 uur

Kosten

€ Op basis van offerte na intake

Aantal deelnemers

Minimaal zes deelnemers, maximaal acht

Datum

In overleg. De studiemiddag wordt in company verzorgd op uw eigen school

Locatie

De studiemiddag wordt in company verzorgd op uw eigen school

Aanmelden

© Begaafdheidsprofielscholen 2020