Actueel

  • 16 september 2018

    BPS Academie aanbod 2018-2019

    Lees meer…

  • 16 september 2018

    BPS Aanbod 2018-2019 ook beschikbaar voor niet-BPS-leden

    Lees meer…

  • 19 juni 2018

    Verenigingsdag 31 oktober 2018

    Lees meer…

De academie

In het schooljaar 2004/2005 is bij het CPS te Amersfoort het project Begaafdheidsprofielscholen (BPS) gestart. In dit door het ministerie van OCW gestimuleerde project is het de opzet om te komen tot een landelijk dekkend netwerk van begaafdheidsprofielscholen voor het voortgezet onderwijs. In 2007 hebben de scholen die deelnemen aan het project zich verenigd in de Vereniging BPS. Vanaf 2014 nemen ook scholen uit het primair onderwijs deel. Per 1 april 2016 zijn er 41 scholen uit het voortgezet onderwijs en 21 scholen uit het primair onderwijs aangesloten.

Waarom een netwerk van begaafdheidsprofielscholen?
Hoogbegaafdheid is in het hedendaagse onderwijs een algemeen herkend en erkend kenmerk van leerlingen. Meerdere scholen hebben in de afgelopen jaren vaak zeer uiteenlopende maatregelen getroffen om beter aan te sluiten bij de behoeften van deze leerlingen. Deze inspanningen leiden niet vanzelfsprekend tot succes. Steeds duidelijker is geworden dat er bij deze groep leerlingen niet altijd ‘uitkomt wat er in zit’. De ervaringen van hoogbegaafde leerlingen die door onderpresteren in een negatieve spiraal terecht zijn gekomen tonen overduidelijk aan dat passend onderwijs en gerichte begeleiding ook voor deze categorie leerlingen een maatschappelijke noodzaak is.

De BPS Academie
De BPS Academie is een onderdeel van de Vereniging BPS, en is het platform voor ontmoeten en leren. Kennis, ervaringen en aanbod van de scholen (en van externe bronnen/aanbieders) worden gedeeld. Het doel van de BPS Academie is het bieden van een platform aan docenten en aan het management van Begaafdheidsprofielscholen om samen te leren hoe steeds beter en effectiever om te gaan met het onderwijs aan en de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen in de scholen. Plezier in het samen leren is hierbij net zo belangrijk als het verwerven van kennis over onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Elke Begaafdheidsprofielschool dient zich mede-eigenaar (gebruiker en vormgever) van de academie te voelen en de relatie met de werkvloer te waarborgen.

© Begaafdheidsprofielscholen 2018