Actueel

  • 16 september 2019

    Visitatiestudiedag

    Lees meer…

  • 10 september 2019

    Toekomstperspectief voor thuiszitters of bijna-thuiszitters

    Lees meer…

  • 10 september 2019

    Agenda regiobijeenkomsten 2019-2020

    Lees meer…

  • 9 september 2019

    Verenigingsdag 30 oktober 2019

    Lees meer…

  • 9 september 2019

    BPS Academie aanbod 2019-2020

    Lees meer…

Onderpresteren: ontdekken en begeleiden van onderpresterende kinderen | po


Type aanbod

Extern aanbod

Datum en tijd

Nader overeen te komen

School/organisatie

Gelukkig Pienter

Contactpersoon

Coördinator BPS Academie, info@bpsacademie.nl

Thema

Onderwijs en leren

Onderwerpen

In deze workshop gaan we in op kenmerken van een onderpresteerder en passende begeleiding:

  • Complimenten geven: Waarom kan het geven van complimenten een negatief effect hebben op de prestaties van leerlingen?
  • Carol Dweck ‘Mindset’: Waarom zijn kinderen al dan niet succesvol in hun prestaties? En hoe kun je motivatieproblemen en faalangst buiten de deur houden?
  • Locus of controle: Hoe maak je kinderen eigenaar van hun probleem?
  • Zelfvertrouwen: Hoe bouw je zelfvertrouwen op?

Beschrijving

Onderpresteren. Elke leerkracht heeft erover geleerd of gelezen. Maar zou er bij jou in de klas ook een onderpresteerder zitten? Hoe kom je daar nu achter?

Veel kinderen zijn behoorlijk intelligent of eventueel hoogbegaafd. Maar lang niet altijd komt eruit wat erin zit, tot grote frustratie van ouders, leraren en van deze kinderen zelf. Hoe dat kan en hoe je je leerling stap voor stap weer zelf zijn verantwoordelijkheid laat nemen voor zijn schoolresultaten, wordt in deze workshop aan de orde gesteld.

De workshop behandelt enige theorie en hanteert enkele activerende werkvormen.

Wat levert het op

De workshop is een oriëntatie op het thema onderpresteren van begaafde leerlingen. Na afloop hebben de deelnemers voldoende zicht op de problematiek en op de mogelijkheden van aanpak. Zij zouden in staat moeten zijn om in de school – met of zonder externe begeleiding – onderpresteerders te ontdekken en toe te werken naar passende begeleiding.

Doelgroep en eisen

De workshop is bedoeld voor leerkrachten, IB-ers en leidinggevenden in het primair onderwijs met enige kennis van hoogbegaafdheid.

Omvang

Eén sessie van 2,5 uur

Kosten

€ 75 per individuele deelnemer | € 250 in company [leden] €125 per individuele deelnemer | €400 in company [niet-BPS-leden]

Aantal deelnemers

Minimaal zes, maximaal twintig deelnemers. Bij in company aantal deelnemers in overleg.

Datum

In overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.

Locatie

Zwolle of in overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.

Aanmelden

© Begaafdheidsprofielscholen 2019